De lokala företagens anpassning efter corona

Coronapandemin har slagit hårt mot många branscher över hela världen. Flygen har stått på marken, turismen har försvunnit och restauranger har fått stänga. Retailbranschen blöder och butiksdöden har accelererat. Corona har dock inte bara medfört negativa konsekvenser för företag. Pandemin har även gjort att många företag behövt anpassa sitt erbjudande till kunderna och ställa om för att passa den rådande situationen. Svårare tider kräver kreativa lösningar och det finns många goda exempel på lokala företag som anpassat sig väl till coronakrisen. Här kan du läsa mer om några av dessa.

Tjänster anpassade efter nya kundbeteenden

Många tjänsteföretag som var snabba med att identifiera ändrade kundbeteenden har kunnat gå relativt starka ur krisen. Nya kundbeteenden uppstod bland annat till följd av att fler svenskar arbetade hemifrån, undvek folksamlingar och spenderade mer tid utomhus. Friluftsliv och fysisk aktivitet ute i naturen blev ett sätt för många att komma bort från virusrädslan och ensamheten inomhus. Bland annat har företag som https://idrottsskadespecialisterna.se/ märkt den ökade fysiska aktiviteten hos svenskar och ytterligare skräddarsytt sina tjänster efter kundernas behov. Här kan du snabbt få hjälp med stukningar, sträckningar, knäskador och andra muskelskador. Deras behandlingar ger ett snabbt resultat och gör att du snabbt kan komma igång och träna igen. Om du tillhör en av många som tränat lite för hårt under coronakrisen eller skadat dig när du var ute och sprang i naturen bör du rådgöra med någon av experterna hos Idrottsspecialisterna.

Digitala tjänster

Svenskarnas köpbeteenden har förändrats kraftigt under coronakrisen till följd av att många undviker folksamlingar, kommunaltrafik och stora köpcentrum i rädsla för smittspridning. När folk inte längre är ute och rör sig på stan minskar det antalet kunder i fysiska butiker och i restauranger. Detta har gjort att många har behövt ställa om till e-handel och komma på kreativa lösningar. Framför allt har coronaviruset accelererat förflyttningen från fysiska butiker till e-handel. Många branscher hade redan påbörjat den stora omställningen, men i och med krisen fick fler företagare incitament att satsa digitalt. Många har under krisen utvecklat en sömlös handel där gränserna mellan digital och fysisk butik försvunnit. Det innebär bland annat att kunderna kan beställa online och plocka upp varorna i butik och vice versa. I början av coronakrisen märktes det en tydlig ökning av digitala köp av nödvändigheter som mat och apoteksvaror. Svenska nätapoteket Apotea såg en mycket kraftig ökning och valde att tillfälligt anställa hotellpersonal under krisen för att klara den ökade efterfrågan. Branscher för sällanköp, det vill säga elektronik, kläder och heminredning såg dock en kraftig nedgång under krisen. Framför allt märktes denna nedgång i de fysiska butikerna.

Erbjudanden till svenskar

När det kommer till den hårt drabbade hotell- och restaurangbranschen har de anpassat sitt utbud i den mån det går. Hotellen har ekat tomma när de utländska turisterna uteblivit. Genom att locka svenskar med erbjudanden om staycation och hemester har de kunnat generera en viss intäkt under denna svåra tid. Även långtidsuthyrning har skett i allt större utsträckning hos svenska hotell. När det gäller restauranger har en utökning av platser på uteserveringar och take-away varit viktig.